Röster, frisyrer och traditioner.

Min barndoms jular sjöngs ofta in på franska. Inte alltid, kanske lika ofta på engelska, men franska julvisor och engelska christmas carols sjöngs och spelades, både på grammofonen, pianot och gitarren. Lika ofta som svenska, österrikiska och tyska. Ja, käre värld vilket ursprung och vad många rötter våra julsånger har. I min värld är en av de vackraste fortfarande en visa och sång som skapades i de österrikiska alperna, Stille Nacht. Men jag tycker nog den ofta är vackrast på svenska, konstigt nog. Så därför tänker jag ge er en version på franska. Mireille Mathieu sjunger med sin lillebror, en liten gosse som förmodligen sjöng i en fransk gosskör. Mireille ser ut och sjunger som hon alltid gjorde, på de bilder man ser av henne, vill säga. Vart tog alla dessa frisyrer vägen? Stilla natt består dock genom alla år. Men Mireille vad gör du nu?





Lev väl!♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0