Lära för livet!
Grillad salsiccia och halloumi samt potatissallad med parmesan tyckte jag var en utmärkt middag. Det tyckte inte dotter M. Hon tycker att all korv utom Delinskorven är en förbannelse. Hon skulle kunna bli vegetarian för mindre. Förutom diskussionerna om mat och dess betydelse och bra mats betydelse så kretsade middagskonversationen mest kring studier, språk och framtida jobb.
Dotter M fick sina betyg med posten idag. Inte dåliga alls, tvärtom, mycket bra. Men vad säger betyg och fokus på resultat egentligen om dina kunskaper? Svensk skola har alldeles för länge varit alltför fokuserad på betyg och resultat istället för att faktiskt fokusera på det som är viktigt, lärandet. Vilken inställning vi har till lärandet, lärandets arenor och hur vi lär oss. Det är det sistnämnda som är det väsentliga. Då kommer också goda resultat. Resultat i form av nyfikna, kreativa människor med en större omvärldskunskap, vidgad och fördjupad kompetens.
Ur ett omvärldsperspektiv måste skolan vrida sitt traditionella tänkande till ett mer entreprenöriellt lärande. Det är helt nödvändigt med tanke på morgondagens utmaningar och det samhälle vi lever i idag. Dagens skola är på många sätt en självklar produkt av det fyrkantiga och regelstyrda industrisamhället. I det samhället fungerade den men i dagens kunskapssamhälle och morgondagens Sverige går det inte. Morgondagens utmaningar med att gå från arbetslöshet till kompetensbrist och behov av kreativa organisationer och verksamheter samt exempelvis behov av tidigare arbetsliv- och universitets/högskoleinträde kräver ett nytt förhållningssätt och syn på lärandet.
Skolans nya styrdokument, som ska börja verkställas i höst, ger alla förutsättningar till en bra skolutveckling. Så mycket nytt under solen är det inte. Egentligen. De gamla styrdokumenten, skollag och läroplaner, sa i mångt och mycket detsamma. Men de nya är tydligare och nu är det dags att styrdokumenten inte bara blir papperstigrar utan att de också implementeras på riktigt och det blir verkstad av orden. För att det ska ske kvarstår ett väsentligt dilemma. Skolan som kommunal organisation är en brist. En brist och förlust för Sverige. Göran Persson kommunaliserade svensk skola och påbörjade därmed en förlustaffär vars konsekvenser inte är roliga. Vi har idag ca 20% barn som inte vill och inte är i skolan. Det har vi inte råd med. Allt och alla behöver näring.
Dessutom behöver svenska barn uppmuntras att läsa mer språk. En fördel, en tillgång och ett fantastiskt sätt att möta världen.
Små rosor är vi allihopa! Som behöver näring.
Lev väl!♥
Dotter M fick sina betyg med posten idag. Inte dåliga alls, tvärtom, mycket bra. Men vad säger betyg och fokus på resultat egentligen om dina kunskaper? Svensk skola har alldeles för länge varit alltför fokuserad på betyg och resultat istället för att faktiskt fokusera på det som är viktigt, lärandet. Vilken inställning vi har till lärandet, lärandets arenor och hur vi lär oss. Det är det sistnämnda som är det väsentliga. Då kommer också goda resultat. Resultat i form av nyfikna, kreativa människor med en större omvärldskunskap, vidgad och fördjupad kompetens.
Ur ett omvärldsperspektiv måste skolan vrida sitt traditionella tänkande till ett mer entreprenöriellt lärande. Det är helt nödvändigt med tanke på morgondagens utmaningar och det samhälle vi lever i idag. Dagens skola är på många sätt en självklar produkt av det fyrkantiga och regelstyrda industrisamhället. I det samhället fungerade den men i dagens kunskapssamhälle och morgondagens Sverige går det inte. Morgondagens utmaningar med att gå från arbetslöshet till kompetensbrist och behov av kreativa organisationer och verksamheter samt exempelvis behov av tidigare arbetsliv- och universitets/högskoleinträde kräver ett nytt förhållningssätt och syn på lärandet.
Skolans nya styrdokument, som ska börja verkställas i höst, ger alla förutsättningar till en bra skolutveckling. Så mycket nytt under solen är det inte. Egentligen. De gamla styrdokumenten, skollag och läroplaner, sa i mångt och mycket detsamma. Men de nya är tydligare och nu är det dags att styrdokumenten inte bara blir papperstigrar utan att de också implementeras på riktigt och det blir verkstad av orden. För att det ska ske kvarstår ett väsentligt dilemma. Skolan som kommunal organisation är en brist. En brist och förlust för Sverige. Göran Persson kommunaliserade svensk skola och påbörjade därmed en förlustaffär vars konsekvenser inte är roliga. Vi har idag ca 20% barn som inte vill och inte är i skolan. Det har vi inte råd med. Allt och alla behöver näring.
Dessutom behöver svenska barn uppmuntras att läsa mer språk. En fördel, en tillgång och ett fantastiskt sätt att möta världen.
Små rosor är vi allihopa! Som behöver näring.
Lev väl!♥
Kommentarer
Trackback